PKP PLK podpisały umowę na projekt łącznicy Borowa Górka – Pieczyska. Będąca częścią programu „Kolej Plus” inwestycja ma skrócić czas jazdy pociągów z Olkusza do Krakowa. Jednocześnie ogłoszono przetarg na projekt rewitalizacji linii do Gorlic, przy której również ma powstać nowa łącznica – informuje Ministerstwo Infrastruktury.
Wartość podpisanej przez zarządcę infrastruktury umowy w sprawie połączenia Kraków – Olkusz to ponad 5 mln zł. W jej zakres wchodzi przygotowanie dokumentacji projektowej (do początku roku 2026), przeprowadzenie konsultacji społecznych, pozyskanie kompletu uzgodnień, pozwoleń i decyzji środowiskowych oraz pełnienie nadzoru autorskiego.
Olkusz – Kraków bez zmiany czoła i przesiadki
Choć budowa łącznicy Borowa Górka – Pieczyska została zgłoszona do programu przez samorząd województwa małopolskiego, sama inwestycja będzie miała miejsce tuż za jego granicą, w województwie śląskim (na obszarze Jaworzna). Według szacunków PKP PLK łącznica ma skrócić czas przejazdu pociągów z Krakowa do Olkusza o ok. 15 minut. Szacowany
czas przejazdu na odcinku Olkusz – Bukowno – Kraków Główny po zakończeniu inwestycji to 52 min.
Dotychczas Olkusz nie miał dogodnego połączenia kolejowego ze stolicą regionu. Układ linii wymusza jazdę ze zmianą czoła lub przesiadką w Jaworznie Szczakowej, w dodatku po trasie bardzo odległej od linii prostej. Mimo skrócenia czasu zmiany czoła za sprawą
niestandardowego rozwiązania wprowadzonego przez Polregio czas jazdy jest nadal mało konkurencyjny w stosunku do transportu drogowego.
Łącznica będzie dwutorowa i zelektryfikowana. Powstanie na niej nowy przystanek o roboczej nazwie Jaworzno Sosina w pobliżu zalewu o tej samej nazwie. Prędkość maksymalna będzie wynosiła 80 km/h. Przewidywany koszt budowy przekracza 200 mln zł.
Wyjazd z Gorlic – również na zachód
Już poza programem Kolej Plus PKP PLK przygotowują się do reaktywacji krótkiej linii 110 Gorlice – Gorlice Zagórzany. Do roku 2006 trasa ta zapewniała możliwość codziennego dojazdu pociągiem do centrum Gorlic. Obecnie jest wykorzystywana głównie w ruchu towarowym, choć od 2016 r. Przewozy Regionalne, a od 2018 r. Koleje Małopolskie uruchamiały na niej
pociągi weekendowe.
Z początkiem października zarządca infrastruktury ogłosił przetarg na dokumentację projektową dla rewitalizacji linii. Torowisko, sieć trakcyjna i punkty handlowe (stacje: Gorlice Zagórzany i Gorlice oraz przystanek Gorlice Glinik) mają zostać przebudowane. Zadanie inwestycyjne ma obejmować też budowę 700-metrowej łącznicy do linii 108, pozwalającej na wjazd bez zmiany czoła również od zachodu, od strony Krakowa i Nowego Sącza. Dziś taki wyjazd jest możliwy tylko w kierunku Jasła – tymczasem potencjalni pasażerowie byliby zainteresowani przede wszystkim podróżą w kierunku stolicy regionu. Warto przypomnieć, że województwo małopolskie początkowo zgłosiło tę inwestycję (połączoną z modernizacją linii 108 na odcinku Gorlice Zagórzany – Jasło)
do programu Kolej Plus, ostatecznie jednak
odstąpiło od jej realizacji.
Dokumentacja ma być gotowa w roku 2027.
Ukończenie inwestycji zaplanowano na rok 2029. Zadanie zostanie sfinansowane z budżetu państwa.
Niedźwiedź: Będzie nowy peron – lub dwa
Również wczoraj podpisano list intencyjny w sprawie przebudowy stacji Niedźwiedź na linii kolejowej 8. Samorząd gminy Słomniki zadeklarował współpracę w poszukiwaniu źródeł finansowania jej modernizacji oraz w opracowywaniu dokumentacji projektowej (na podstawie gotowej koncepcji wielowariantowej, którą dysponuje już PKP PLK). W Niedźwiedziu mają powstać nowe perony (dwa jednokrawędziowe lub – jak obecnie – jeden wyspowy), przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności oraz wyposażone zgodnie z standardami obowiązującymi obecnie na sieci PKP PLK.